Datini

      La momentul de fata exista o promotie pe site-ul www.groupon.ro care suna asa: "Spune adio chinului impachetarii sarmalutelor! Aparat pentru impachetat sarmale cu 39 RON". Numarul de cupoane de reduceri achitionate pana acum: 34. Ma intreb daca sa ma bucur pentru ca lumea continua sa faca sarmale in casa ori sa ma intristez pentru faptul ca din nou, comoditatea capitalista primeaza in fata datinei.

      Discutam astazi cu cineva despre obiceiuri stravechi, conservarea lor si rentabilitatea de a mai face toti acest lucru. Daca ar fi sa-mi expun parerea, da, cred in pastrarea obiceiurilor romanesti si punct, dar cu atat mai mult cu cat nu cred in mimetismul de prost gust in fata celor americane sau de orice alta nationalitate. Si tot daca ar fi sa-mi expun parerea, autenticitatea de neam sta exact in "materia prima" a lui Octavian Goga, George Cosbuc - si alti poeti (atentie!) "nationali" - si anume taranii cu lumea satului romanesc. Dar taranimea in sensul de dictionar, deci al locuitorilor in mediul rural si care in linii mari traiesc din ceea ce produc*. Da, asta inteleg eu prin veridicitatea golita de orice imprumuturi "externe" a poporului nostru. Am trait-o in  foarte multe verile petrecute cu bunicii la tara, am trait-o citind despre ea in carti (pentru ca spre deosebire de cei care citeau doar "lectura obligatorie", eu o intelegeam), o mai retraiesc tangential si cumva memorialistic cand revizitez meleagurile foste-de joaca, o retraiesc in fiecare discutie si privire in ochii bunicii mele sau in fiecare perioada premergatoare sarbatorilor cand scoatem cartile de bucate stravechi si facem intocmai cum am fost invatati de bunicii bunicilor nostri. Posibil ca mirosul cozonacilor sa fie acum produs de un cuptor modern in locul sobei afumate de la tara, dar textura si intensitatea lor sunt aceleasi!
      Corect, perfect de acord cu ideea conform careia nu putem sa ne dorim sa re-fim cu totii tarani care muncesc pamantul (perspectiva care ar pastra prin definitie traditiile) dar nici sa ne facem ca nu stim  faptul ca soselele de azi provin din foste ulite. Nu spun sa ne intoarcem de unde am plecat, ci doar sa avem constiinta trecutului si sa nu credem, daca se gaseste vreun ratacit sa ne explice, ca de fapt am crezut dintotdeauna in Allah. Asa cum se spune ca cine nu are batrani sa-si cumpere, tot asa am putea spune ca cine nu s-a jucat descult in noroi cand a fost mic nu si-a castigat pantofii de azi.

*Chiar si taranimea intr-unul din sensurile peiorative - desi denigreaza natura si sensurile intrinseci ale termenului - face apel la o latura a cuvantului ca atare, mai exact la aspectul care tine de lipsa de educatie scolara, lipsa de finete si rafinament in gesturi, pe care altminteri oraseanul de rand se presupune ca o detine. "Hai ca esti taran!" folosesc unii in loc de "lasa-ma ca esti badaran si habar nu ai de nimic". Ce denigreaza taranii autentici este insa nu acest aspect al ne-cizelarii ci tonul dispretuitor prin care in subtext se postuleaza un plin de orgoliu si trufie "esti prost (pentru ca nu esti ca mine)!".

Comments