Ce am învățat din viața profesională pe cont propriu

Am fost ieri la o emisiune care mi-a adus aminte de niște learnings scrise acum aproximativ un an, despre viața profesională pe cont propriu.
Le-am recitit, au rămas valabile, așa încât le reiau și aici, poate inspiră sau lămuresc și pe alții.

(Nota: sunt pe cont propriu de 18 luni în care simt că am mai trăit o viață!).

1. Ia-ți o pauză înainte de a intra în noul rol.
Acea pauză pe care toți credem că o merităm, uităm să o luăm și ne-o regretăm zi de zi.
Eu nu am luat-o :D, dar îi înțeleg perfect utilitatea.

2. Ba da, din nefericire e mult PR și dorință de status printre freelanceri.
Mi-a spus la un moment dat cineva “Dacă ești slab, te evită. Dacă lași să se vadă că ești rănit, te omoară.” Am crezut că am ajuns în junglă și eram sigură că glumește.
Dar e fix așa!
Adică ...la fel ca în viață și în social media.
Nimic nu e exact ceea ce pare, deci nu te lăsa impresionat(ă) de orice auzi.
Tu vezi-ți de drumul tău.

3. Nu-ți mai arăta public entuziasmul debordant.
Felicitări pentru că îl ai, dar ține-l pentru tine și prețuiește-l, esti foarte special(ă).
Iar dacă vrei, totuși, să ți-l expui în fața colaboratorilor, recomand să o faci prudent - din experiența mea de până acum, nu suntem țara care să îl aprecieze până la capăt. Și spun asta cu tot regretul, având în vedere că lucrez mai ales cu români, pentru România, în România.
Fac parte din categoria neobosiților care au enorme motivații intrinseci pentru a face lucruri și pentru a-și pune ideile în practică. Însă mă cenzurez ori de câte ori văd că am în față oameni care, în loc să mi se alăture în această bucurie creativă, o speculează în avantajul lor.
Mă frustrează pentru că mă obligă să îmi găsesc alt spațiu de joacă pentru această energie, dar îmi și salvează mulți neuroni.

4. Lasă planul.
Doar fă lucruri cu sens. Acum poți.

5. Fă-ți rezerve din primele câștiguri.
Nu știi când vin următorii bani.
Și chiar nu știi!

6. Nu te mai amăgi cu gândul că un contract câștigat durează la nesfârșit.
Semnătura de azi nu ține loc de viitor.
Dar asta nu face ca azi să devină mai puțin important.

7. Află ce vrei.
Daca tot te duci înspre nesiguranță, cel puțin înțelege de ce te chinui :D

8. Trebuie să fie înainte rău, ca să fie apoi bine.
Să nu îți iei câmpii, chiar dacă așa îți vine uneori.
Sus, jos, sus, jos.
Viața e ciclică, totul trece.

9. Fii lucid.
Încearcă să lași emoțiile deoparte, chiar dacă lucrezi cu și pentru oameni.
Te-ai lansat într-un business din care vrei să trăiești, pe care să îl ții sănătos și pe plus și cu ajutorul căruia să îți pui pasiunea la lucru.
Nu ai o cooperativă de întrajutorare, deci, pentru a nu produce frustrări, pune-ți o limită în pro bono-uri.

10. Să fii șef e mai mult decât să nu-ți spună nimeni ce să faci.
Iar să nu-ți spună nimeni ce să faci înseamnă inclusiv ca atunci când ai nevoie de sfaturi, nimeni să nu îți spună ce să faci.
E cu dublu sens.
A fi administratorul propriei prăvălii te obligă pe toate planurile echivalente departamentelor dintr-o corporație, chiar dacă la un nivel mai mic: financiar, contabil, tehnic, legal, administrativ, de HR.
Nu există “n-am știut”.
Trebuie să știi, își asumi asta prin semnătura de la Registrul Comerțului.
Și o dată ce intri în acest hățiș de know how disipat în tot netul și la fiecare adevăr absolut primit de la doamnele de la toate ghișeele, îți dai seama că nu mai ai timp de business, de pasiunile acelea care te-au adus aici.
Și ce faci?
Le iei încet, se vor așeza.
Nu te stresa că simți pasiunile cum se îndepărtează de tine ... vei ajunge și la ele.

11. Nu risca parteneriate, dacă ai cea mai mică rezervă.
Atunci când nu ai pe cineva care să îți tină spatele (cum e un department juridic solid, de ex), e mai bine să îți folosești antenele umane de care dispui pentru un radar corect. Mă refer la intuiție, logică, emoții, know how, abilitatea de a conecta idei.
If you doubt, don’t.
Mai bine stai fără încasări, decât să te bagi singur în colțuri în care ți-ai promis că nu vei mai ajunge.

12. Dacă te ajută să îți personifici SRL-ul, fă-o.
Eu din prima zi în care am înființat firma, mi-am considerat UTOPIC BRAIN drept un prieten drag – pe care îl ajut și mă ajută.
Îl creditez când are nevoie, am grijă să aibă totul la zi, îi ofer toate cele necesare (CUI pe bon, facturi corecte) și mă ajută (cu dividende).
E greu momentul în care s-a uitat în ochii mei și mi-a spus “Raluca, nu am luna asta, pur și simplu nu am”.
Și nu, nu e deloc ciudat să faci asta :).

13. Contabilul e al doilea om în firmă. După tine.
Nu subestimați niciodată o funcție operațională, oricât de mare director ați fi.
Este absolut crucial ca igiena companiei să fie impecabilă.

14. Nu-ți uita visele și intențiile de început.
Dar nu te crampona de ele.
Necunoscutul vine cu atâtea posibilități neașteptate, încât e păcat să te blochezi în planuri.

15. Uită de bani.
Știu cât e de valabil, doar că recunosc că la mine n-a mers.
Când aveam contul gol și se ivise oportunitatea de a face bănuți frumoși într-un proiect ambițios, mi-au lucit ochii.
Și n-a ieșit.
Din prima zi de freelancing am trăit și făcut profit din activități cu firme mici și proiecte cu o cauză mai mare decât cifra lor de afaceri.
Iar asta face cât 100 de proiecte pe bugete mari.
Plus, aș adăuga un corolar: adu-ți aminte de timp și protejează-ți energia.

16. Nu fi arogant.
Indiferent de valoarea pe care o ai ca profesionist, mereu va fi cineva mai pregătit decât tine, saaaaaau (și aici e greu de mestecat) mai puțin pregătit decât tine, dar cu o formă suficient de expandată cât să ascundă lipsa de fond.
Oricum ar fi, smerenia rămâne o valoare care te menține sănătos la cap.

17. Nu te lăsa intimidat .
Nici de viteza cu care se întâmplă lucrurile în jurul tău, nici de mărimea celorlalte firme care par să fi reușit mai bine, nici de ANAF Antifrauda când îți bate la ușă.
Își fac și ei meseria.
Cât despre social media, e ca în viețile private: ce e online rămâne o mască. Vezi punctul 2.
Dacă îți place ce faci, ai creșteri sănătoase și nu ai nimic de ascuns, ești fix acolo unde trebuie.

18. Uită-te în urmă o dată pe an.
Doar ca să te compari cu cine ai fost 365 de zile în urmă.
Atât.
Ideea e să mergi în sus, indiferent cu ce viteză.

19. Nu pune presiuni inutile pe tine.
Rămâi atent la capcanele de a-ți pune propriile target-uri … Are viața grijă de asta.
Tu, de fapt, știi foarte bine ce ai de făcut.

20. Amintește-ți de ce ai început.
Este cel mai bun sfetnic pentru mine.





Comments