când nu îți dai seama ce aduni în tine

După ani de neputut să pun degetul pe rană, mi-am dat seama ce se întâmplă cu mine de sărbători în raport cu colinzile tradiționale.

Am crescut în spiritul Hrușcă și mă bucur și azi de vocea, versurile, colindele și interpretările lui. Știu că sunt controversate revenirile lui anuale în țară, la fel cum sunt considerate "expirate" veșnicele-i cântece de Crăciun. Dar eu continui să le văd ca pe un reper emoțional, ca pe un punct de start în apropierea Crăciunului care parcă așează altfel globurile în brad și fac să miroasă mai bine cozonacii din cuptor.

DAR ... și aici vine un mare dar, azi am realizat sămânța marii mele rezerve și aproape-melancoliei pe care o aveam de fiecare dată când play-am colinzile tradiționale.

Și s-a întîmplat în timp ce ascultam asta

Un cântec de Crăciun fără nici o treabă cu tradiția românească sau cu atmosfera de sărbători cu care eram obișnuită și în care am crescut. 

Mi-a dat o stare extraordinară de veselie, de bună dispoziție și în clipa în care am început să mă zbengui, am realizat: colinzile noastre sunt cântece de jale. Sunt aproape-doine. Trag în jos toată atmosfera, totul devine grav și solemn, energiile de amărăciune concurează cu cele de dor îndurerat. Am realizat că mereu m-au apăsat colindele noastre și efortul de a menține o stare bună venea de fapt de la mine, din consumul meu de suflet și din prezența oamenilor dragi din jurul meu.

Cu câteva excepții, mi se rupea sufletul la fiecare acord. 

Să nu uităm, Crăciunul sărbătorește o bucurie, nașterea Domnului. De unde atâta spleen? Și de ce?

Azi a fost prima dată când nu m-am mai dus acolo, în subsolurile întunecate, angoasante și uneori pline de regret ale sufletului, doar pentru că așa e tradiția.

A fost tare bine să sparg acest tipar subconștient. 

Ceea ce vă doresc și vouă. 



Photo: Unsplash.

Comments