din Emil Cioran

Insomnia, starea de constiinta timp de 24 de ore pe zi este insuportabila, il aduce pe om la limita. Uitarea face viata suportabila.

In viata este important ce ai priceput prin exercitiu direct, nu din carti (...) Exista oameni inteligenti care au citit mii si mii de carti si care au o existenta mult mai superficiala decat un dezechilibrat.

Am citit foarte mult. Din nevoia fugii de sine.

Am cunoscut oameni colosal de inteligenti care nu au facut experienta prabusirii interne. Diferenta este enorma.

Viata nu merita traita daca esti dependent, daca esti sclav. Prefer sa ma pretez la toate umilintele cu conditia sa raman liber.

Limba franceza este o limba foarte grea si care impune limite. Nu poti fi nebun in frantuzeste. Este o limba care nu permite excese.

Sa lupti impotriva temperamentului tau nu este o chestiune facila.

Cartile mele au ajutat. Fixarea nefericirii in rigori. Tot ceea ce ai formulat in cuvinte devine mai tolerabil. Expresia este medicamentul. Ce sens are sa mergi la preot sa iti rostesti pacatele? Tot ceea ce este formulat este ca intensitate degradat. Asta este terapeutica. Starile depresive pe care le-am petrecut in viata puteau sa ma duca la nebunie sau la ratare completa; faptul ca le-am formulat a avut o eficacitate remarcabila.

Pentru mine Dostoievski este omul care a priceput.

Efortul meu de a crede (in orice) s-a sfarsit prin esec. Si mi-am dat seama ca odata cu varsta sentimentele palesc pentru ca scepticismul batranetii este ingrozitor.

Petre Tutea: "Cum sa nu-l remarc pe Cioran, era destept de plesnea!"

preluari aproximative si reformulari din interviurile "Exercitii de Admiratie - Emil Cioran si Petre Tutea"

Comments